Iepirkšanās sezonalitāte ir bijusi aktuāla vienmēr, taču, ņemot vērā pieaugošo e-komercijas lomu, tā kļūst vēl nozīmīgāka. Tradicionālās sezonālās iepirkšanās tendences – piemēram, Ziemassvētku dāvanu un skolas preču iegāde – ir saglabājušas savu svarīgumu, taču tās ir papildinājušas arī jaunas parādības. E-komercijas attīstība un arvien pieaugošā piekļuve digitālajām platformām ir mainījusi patērētāju paradumus, kā arī piedāvājusi tirgotājiem jaunas iespējas pielāgoties patērētāju vēlmēm. Kas par šo visu būtu jāzina? Lasi aktuālo rakstā!
Sezonalitāte jau izsenis ir noteikusi, kā patērētāji veic pirkumus. Piemēram, gada nogalē, Ziemassvētku un Jaungada svinību priekšvakarā, pircēji ir gatavi tērēt ievērojami vairāk, lai iegādātos dāvanas, svētku rotājumus un citas svētkiem nepieciešamās preces. Tāpat ir citas sezonālās iepirkšanās tendences, piemēram, skolēnu preču iegāde pirms jaunā mācību gada sākuma vai ziemas apģērba iegāde, tuvojoties aukstajam laikam. Šīs sezonālās aktivitātes atstāj būtisku iespaidu uz mazumtirdzniecības sektoru, tostarp tiešsaistes tirdzniecību.
Tomēr e-komercija ir izmainījusi tradicionālo sezonālās iepirkšanās grafiku. Interneta veikalu pieejamība 24 stundas diennaktī un 7 dienas nedēļā nozīmē, ka pircējiem ir plašākas iespējas iepirkties, kad vien viņi vēlas, neņemot vērā konkrētu sezonalitāti vai konkrētas veikalu darba stundas. Tiešsaistes iepirkšanās arī veicina dažādu sezonālu kampaņu popularitāti, piemēram, "Melnā piektdiena" (Black Friday), "Kiberpirmdiena" (Cyber Monday), un citu, kas rada mākslīgi veidotas sezonalitātes iepirkšanās tendences papildus tradicionālajiem.
Arvien vairāk cilvēku izvēlas iepirkties tiešsaistē, jo tas sniedz vairākas priekšrocības:
Tiešsaistes veikalu popularitāte ir pieaugusi arī tāpēc, ka tie piedāvā pircējiem iespēju salīdzināt cenas, izpētīt atsauksmes un atrast labākos piedāvājumus bez vajadzības doties fiziskajos veikalos. Īpaši nozīmīgi un aktuāli tas kļuva pandēmijas laikā, kad sociālā distancēšanās un veikalu slēgšana padarīja tiešsaistes iepirkšanos par vienīgo iespēju daudziem patērētājiem iegādāties sev vēlamo.
Ar e-komercijas izaugsmi, kurjeru pakalpojumi, piemēram, QWQER, ir kļuvuši par neatņemamu sastāvdaļu, lai nodrošinātu, ka preces tiek piegādātas ātri un uzticami. QWQER specializējas ne tikai parasto preču piegādē, bet piedāvā arī īpaši ātru piegādi. Šis elastīgais piegādes modelis dod iespēju e-komercijas uzņēmumiem uzlabot savu pakalpojumu kvalitāti, piedāvājot klientiem ātru piegādi pat ārpus tradicionālajiem sezonālajiem pīķa periodiem.
Tiešsaistes iepirkšanās sezonalitāte var būt saistīta gan ar svētku un svinību periodiem, gan ar citiem faktoriem, piemēram, modi un tehnoloģiskajām inovācijām. Piemēram, jauni inovatīvie produkti bieži tiek laisti tirgū rudenī, kas rada jaunu iepirkšanās vilni tieši pirms svētkiem. Savukārt modes industrijā katra sezona (pavasaris, vasara, rudens, ziema) nāk ar jauniem kolekciju izlaidumiem, kas mudina patērētājus atjaunot savu garderobi.
Liela loma ir arī notikumiem, piemēram, vasaras un ziemas izpārdošanām, kas arvien vairāk tiek pārceltas arī uz interneta vidi. Šajos periodos pircēji var iegūt preces par ievērojami zemākām cenām, un daudzi e-komercijas uzņēmumi tieši šajās sezonās spēj piesaistīt jaunus klientus. Tāpat jāpiemin īpašas iepirkšanās dienas, piemēram, jau minētās Melnās piektdienas un Kiberpirmdienas, kas ir kļuvušas par globālām iepirkšanās tendencēm visur, arī Latvijā.
Būtiski ir izcelt tieši Ziemassvētkus, kas ir viens no gada svarīgākajiem iepirkšanās periodiem gan tradicionālajā, gan tiešsaistes tirdzniecībā. Šis laiks ir saistīts ar dāvanu pirkšanu, kā arī svētku rotājumu un svinību piederumu iegādi. E-komercijas vietnes Ziemassvētku laikā bieži piedāvā dažādas atlaides un īpašos piedāvājumus, lai piesaistītu vairāk klientu. Tajā pašā laikā ir svarīgi atcerēties, ka nepieciešams nodrošināt, lai visas pasūtītās preces tiktu piegādātas līdz svētkiem. Šeit ļoti svarīga loma ir kurjeru kompānijām.
QWQER kurjeru pakalpojumi piedāvā risinājumus, kas palīdz tirgotājiem tikt galā ar piegādes slodzi Ziemassvētku sezonas laikā Rīgā un Pierīgā. Ātrā piegāde un precīza loģistika ļauj e-komercijas uzņēmumiem nodrošināt, ka pircēji saņem savas preces laikā, pat ja pieprasījums ir ļoti augsts. Tas ir īpaši svarīgi, ja runa ir par pēdējā brīža pirkumiem – patērētāji bieži pēdējā brīdī izlemj iegādāties dāvanas, un šādos gadījumos ātra un uzticama piegāde ir pats svarīgākais.
Lai maksimāli izmantotu sezonālās iepirkšanās tendences, uzņēmumiem ir svarīgi veikt vairākus soļus.
Iepirkšanās sezonalitāte joprojām ir nozīmīgs faktors gan tradicionālajā, gan online tirdzniecībā. Tomēr e-komercija ir mainījusi spēles noteikumus, sniedzot uzņēmumiem jaunas iespējas un izaicinājumus. Ar kurjeru pakalpojumiem, piemēram, QWQER, uzņēmumi var pielāgoties sezonālajām pārmaiņām un nodrošināt, ka viņu klienti saņem savas preces ātri un uzticami, neatkarīgi no gada laika vai pieprasījuma apjoma. Sezonālās iepirkšanās tendences turpinās attīstīties līdz ar tehnoloģiju un patērētāju uzvedības izmaiņām, un tie uzņēmumi, kuri spēs ātri pielāgoties šīm pārmaiņām, būs tie, kas plūks lielākos augļus.