Mārketings spēlē būtisku lomu jebkurā uzņēmējdarbībā neatkarīgi no tā, vai bizness orientējas uz gala patērētājiem (B2C) vai uzņēmumiem (B2B). B2C (business-to-consumer) un B2B (business-to-business) mārketingam ir atšķirīgi principi, stratēģijas un taktikas, un katrs no tiem sniedz atšķirīgus izaicinājumus. Saprast šīs atšķirības ir būtiski, lai izstrādātu veiksmīgu mārketinga stratēģiju, kas sasniegtu mērķauditoriju un veidotu vērtīgas attiecības. Vairāk par šiem mārketinga veidiem uzzini turpinājumā!
B2C mārketings ir paredzēts tiešai komunikācijai ar individuālajiem patērētājiem. Šāda veida mārketings koncentrējas uz emocionālu piesaisti, cenu priekšrocībām un individuālajām vajadzībām. B2C mārketinga mērķis ir radīt vērtību patērētājam, mudinot viņu iegādāties produktu vai pakalpojumu.
B2C mārketinga stratēģijas bieži vien ir vizuāli pievilcīgas un emocionāli ietekmējošas. Tās mēdz izmantot reklāmas kanālus, piemēram, sociālos medijus, televīziju, influenceru mārketingu un citus digitālo reklāmu veidus, lai piesaistītu uzmanību un veicinātu tiešu pārdošanu. Šajā tirgū pirkuma lēmumi bieži ir īslaicīgi un emocionāli, tāpēc zīmola lojalitāte un izklaides aspekts ir svarīgi.
B2B mārketings ir orientēts uz citiem uzņēmumiem. Šajā gadījumā galvenā uzmanība tiek pievērsta racionalitātei, efektivitātei un ilgtermiņa attiecību veidošanai. Uzņēmumi, kas piedāvā produktus un pakalpojumus citiem uzņēmumiem, meklē risinājumus, kas uzlabos viņu darbību, palielinās produktivitāti vai samazinās izmaksas.
B2B mārketings koncentrējas uz ilgtermiņa attiecību veidošanu ar partneriem, kur lēmumi par pirkumiem tiek pieņemti daudz ilgākā laika posmā un bieži ir vairāku cilvēku komandas pārziņā. Tehniska informācija, zināšanas un uzticības veidošana ir būtiski aspekti. Līdz ar to B2B mārketingā vairāk uzsvars tiek likts uz datiem, statistiku un biznesa risinājumu efektivitāti, nevis emocionāliem vēstījumiem.
Lai gan B2C un B2B mārketings abi tiek īstenoti viena mērķa vārdā – pirkuma veicināšanai –, starp tiem pastāv būtiskas atšķirības. Kādas tās ir?
Mērķauditorijas atšķirība maina arī potenciālo pircēju motivāciju un paradumus.
Mērķauditorija būtiski ietekmē to, cik ātri vai ilgi potenciālais klients B2B un B2C sektoros pieņems gala lēmumu.
Ņemot vērā iepriekšminēto, būtiski saprast, ka arī komunikācijas tonis ar potenciālajiem klientiem abos biznesa modeļos būs atšķirīgs.
Kā atšķiras pārdošanas cikls katrā no biznesa modeļiem?
Ņemot vērā klientu segmentāciju, ir jāsaprot, kā pareizi tirgū pozicionēt produktu, lai tas patērētājam šķistu pievilcīgs.
Lai gan mārketinga pamatprincipi abos segmentos var šķist līdzīgi, katram no tiem ir savas unikālās taktikas, kas atspoguļo to, kā mērķauditorija pieņem lēmumus.
Lai aizsniegtu potenciālos klientus, uzņēmumam ir svarīgi atrasties tur, kur ikdienā brīvajos brīžos uzturas arī pircēji. Tādējādi B2C segmentā kā piemērotas mārketinga stratēģijas nereti ir:
B2B sektors būtiski atšķiras – tur, lai aizsniegtu un uzrunātu potenciālos klientus, nereti noder cita veida stratēģijas. Kādas tās ir?
Būtiski saprast, ka klientu apmierinātību un vēlmi iegādāties ietekmē dažādi faktori, ne tikai saņemtais vēstījums kādā no mārketinga kanāliem. Tostarp, piemēram, viens no šādiem aspektiem ir piegādes – tas, cik ātras, ērtas un drošas būs preču piegādes, tiešā veidā ietekmē klientu apmierinātību un vēlmi iegādāties.
QWQER piedāvā inovatīvus loģistikas un piegādes risinājumus, kas ir pielāgots gan B2C, gan B2B vajadzībām, nodrošinot ātras, efektīvas un personalizētas piegādes iespējas. Sazinieties, lai vienotos par sadarbības iespējām!